...nog veel meer

Een breed scala aan mogelijkheden

Er is nog véél meer mogelijk met Robotsindeklas, zoals

  • rekenen en taal oefenen

  • programmeeronderwijs voor kleuters

  • voorlezen van verhaaltjes!

  • quizzen maken

  • programmeeropdrachten maken en automatisch laten nakijken door de robot

Alle content in onze portal is helemaal gratis en gemaakt door enthousiaste leerkrachten en professionals. Het mooie is dat kinderen en leerkrachten dezelfde portal gebruiken, alles in de cloud staat en ook geschikt is voor online programmeeronderwijs op afstand, en iedereen zijn eigen account heeft. Dus iedereen kan elkaar helpen! Hieronder vind je voorbeelden van het gebruik van onze onderwijsrobot uit de praktijk, op volgorde van leerjaar.

Groep 1-2

Samen naar een verhaaltje luisteren dat de robot vertelt. Kinderen kunnen reageren met kaartjes die ze aan de robot laten zien. en de leerkracht heeft de regie met onze krachtige en eenvoudige portal. Er staan al veel verhaaltjes in onze bibliotheek en er komen er steeds meer bij. Staat er niets tussen wat je leuk vindt? Dan kan je het eenvoudig zelf maken!

Groep 1-2

Kleuters programmeren de onderwijsrobot met opdrachtkaartjes. Eerst laat je kinderen nadenken over de volgorde van de opdrachten. Dan laten ze één voor één de kaartjes op de stapel aan de robot zien, die ze uitvoert. Ook hier heb je dus geen ander platform meer voor nodig. Opdrachten zijn beschikbaar in de bibliotheek, je kan ze zelf maken, en nog leuker is het om oudere kinderen de opdracht te laten programmeren voor de kleuters.

Groep 3

Samen met de robot oefenen met tellen. Onze bibliotheek zit al vol met oefenapps, maar ook hier is het heel eenvoudig om nieuwe apps te maken. De kinderen geven antwoord door de robot kaartjes te laten zien die je zelf uit kan printen. Kinderen vinden het leuk om extra oefening te krijgen van een robot, en het werkt motiverend.

Groep 4

Tafels oefenen! Ook hiervoor hebben we al vele apps in de bibliotheek. Het is zeer geschikt om kinderen die moeite hebben met tafels en automatiseren op een leuke en motiverende manier te laten oefenen. Zo kunnen ook kinderen die iets meer moeite hebben iets extras krijgen.

Groep 5

Een leerzame quiz over gezond eten. De robot bestuurt de slides op het digibord en reageert op input. De docent heeft de regie. Er zitten al veel goeie apps in ons systeem. Ook hier geldt dat het maken van je eigen apps heel eenvoudig gaat. En het is erg leuk om een eigen quiz te maken!

Groep 6

Lekker zelf programmeren aan de robot in groepjes. Maak samen een kleine robotpresentatie, of maak een app over een bepaald onderwerp als onderdeel van een werkstuk. Gezellig, innovatief en coöperatief werken. Ook heel geschikt voor plusklassen.

Groep 7

Lekker bewegen met de robot, of de robot programmeren om dansjes te doen. Je kan ook mp3s toevoegen en je eigen bewegingen toevoegen en afspelen in de klas. Maak je gekste dansje. Dus ook voor een energiser is onze onderwijsrobot ideaal!

Groep 8

Een stemquiz over politiek. Maak je eigen quiz of gebruik de vele quizen die in onze gratis bibliotheek zitten. Kinderen kunnen met hun mobiel , tablet of chromebook stemmen op de vragen van de robot. Volledig geïntegreerd in onze portal en heel eenvoudig zelf te maken door de leerkracht. Laat kinderen uit groep 8 eens een quiz maken voor jongere kinderen, super leuk en leerzaam om te doen!

Programmeren school breed

Groep 1-2

Kleuters programmeren met kaartjes. Ze knippen ze uit, en bedenken dan samen hoe je een robot een parcours kan laten afleggen. Eerst met simulatieoefeningen, dan op de robot door de kaartjes één voor één te laten zien. Kleuters leren volgordes, perspectief nemen, links-recht en spiegelen.

Groep 3-4

Kinderen programmeren met onze unieke icoontjes blokkentaal. De opdrachten zijn op maat met een simpele uitleg voor de docent; bijvoorbeeld de robot programmeren om hoofd, schouders, knie en teen te doen. Alleen blokjes die nodig zijn worden getoond zodat jonge kinderen stap voor stap bij kunnen leren.

Groep 3-4

De iconen laten duidelijk zien wat de robot doet. Ook de virtuele robot kan hiervoor gebruikt worden en doet precies hetzelfde als de echte robot. Dus als de robot een keer niet beschikbaar is, kan er toch lekker geprogrammeerd worden.

Groep 5-6

Hier begint onze spreekbeurtmethode. Kinderen maken hun eerste spreekbeurt, en dit is spannend. Daar helpt de robot bij door als maatje naast de kinderen ook wat te vertellen. Kinderen programmeren in onze presentatie-blokkentaal wat de robot moet zeggen. App-sjablonen en leskaarten voor kinderen en leerkrachten zijn beschikbaar. Bekijk een voorbeeld van een leskaart voor kinderen.

Groep 6-7

In de tweede fase wordt ook powerpoint geintegreerd in het programma. Kinderen maken een spreekbeurt en bepalen ook wanneer de robot de volgende slide laat zien op het digibord. Dit is volledig geintegreerd in ons systeem. App-sjablonen en leskaarten voor kinderen en leerkrachten zijn ook hiervoor beschikbaar. De leerkracht doet de robot aan en start de app van de leerling.

Groep 7-8

De derde fase is een volledige interactieve quiz met powerpoint en vragen aan de klas. Kinderen laten de robot reageren op antwoorden uit de klas, op kaartjes, en laten hem quizvragen stellen. Om beurten vertellen het kind en de robot delen van de spreekbeurt. App-sjablonen en leskaarten voor kinderen en leerkrachten zijn ook hiervoor beschikbaar.